4 tips – så gör du när din kund inte betalar

Ett stort problem för många företagare är att vissa kunder betalar sent eller i värsta fall inte betalar alls, vilket kan försämra likviditeten och i värsta fall leda till kundförluster. När är det läge att ta till inkasso och andra åtgärder och hur ska man tänka kring detta? För att få svar på detta ställde Tobias på Fedelta Företagslån tre snabba frågor till Arjan på Observa Inkasso.

För att ta reda på hur man som företagare ska tänka kring sena betalare och inkasso bad vi Arjan Mostafa, säljchef på Observa att dela med sig av sina bästa tips för att bäst hantera förfallna kundfakturor.

  1. Arbeta proaktivt
    Innan kundrelationen inleds är det bra att få en bild av kundens ekonomiska förhållanden, alltså tillgångar, skulder och intäkter. Detta i syfte att göra en bedömning av kundens förmåga att betala för en produkt eller tjänst. I de fall kunden är ett aktiebolag finns dessa uppgifter offentligt och lättillgängligt på www.allabolag.se. Har du ett stort antal kunder där du behöver mer djupgående information kan det även vara bra att köpa kreditupplysningar från till exempel UC
  2. För en dialog med kunden
    Majoriteten av förfallna fordringar grundar sig i missförstånd eller misstag. Ta kontakt med kunden och fråga varför denne inte betalar. Om du känner att kunden saknar betalningsförmåga eller inte vill göra rätt för sig – gå direkt till steg 3.
  3. Anlita ett ombud
    Vi på Observa är specialister på B2B-flöden och erbjuder antingen en helhetslösning eller utvalda delar inom fakturaflödet såsom påminnelsehantering, inkasso & rättsliga åtgärder. Hos oss skall det vara enkelt att vara kund. Vi jobbar varken med fasta avgifter eller abonnemangsavgifter och har inte någon bindningstid kopplat till våra tjänster. Vi hjälper dig att få betalt och har idag både små och stora företag som kunder. Du är välkommen att kontakta oss idag via vår hemsida, på telefon 033-132090 eller på kundservice@observa.se.

  4. Glöm inte bort ”gamla surdegar”
    Man kan bearbeta alla kundfordringar som inte är preskriberade, dvs. i stora drag fordringar som är yngre än 10 år när det gäller en fordran mellan näringsidkare. Vi kommer ofta i kontakt med kunder som har ”gamla surdegar” där man gett upp att få betalt och där vi ofta lyckats få slutkunden att reglera fordran.

Jag hoppas att denna artikel gav dig mer kött på benen kring förfallna fakturor. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev här och följ oss på LinkedIn för att inte missa fler tips & tricks som underlättar ditt företagande.

Vi på Fedelta Företagslån kan idag hjälpa ditt företag med följande:

✔️ Fedelta Företagslån

Lån från 25 000 kr till 1 Mkr med en individuell månadsränta från 0,50 %. Ansökan är kostnadsfri och du förbinder dig inte till något. Vi återkommer med offert samma dag och beviljat lån betalas ut inom 24 timmar. Vi beviljar även lån till unga och helt nya företag.

✔️ Fedelta Fakturaköp

Genom att sälja enstaka eller alla av företagets fakturor optimerar du kassaflödet och frigör kapital. Kontakta oss så hjälper vi dig enkelt vidare.

✔️ Fedelta Fastighetslån

Vi minskar tröskeln till investeringar i kommersiella fastigheter genom belåning upp till 80 % av marknadsvärdet. Lånebelopp från 1 Mkr till +100 Mkr och indikativ årsränta mellan 8 och 14 %.

Vill du prata direkt med oss istället för att kontakta oss via webben eller via e-post så är vi redo att svara i telefon på 033-720 11 30 alla vardagar fram till klockan 21.

Vänliga hälsningar,

Tobias Tobrant,
Fedelta Företagslån