5 tips om hur ditt företag lyckas lokalt!

Ibland ser vi dagens snabba digitaliserade värld, global marknadsföring och internationella e-handel som ett hot mot lokala företag. I denna artikel lyfter vi på Fedelta Företagslån hur du som företagare kan dra fördelar av att vara en lokal aktör.

Idag är möjligheterna att nå en global marknad i stort sett obegränsad med digital marknadsföring på Internet och i sociala medier som Instagram, Facebook och LinkedIn.

För många företagare är den lokala marknaden dock viktig, inte minst med tanke på att e-handeln ofta konkurrerar hårt med lokala aktörer. Vi på Fedelta Företagslån har identifierat fem framgångsfaktorer för att lyckas på din lokala hemmamarknad:

✔️ Priset är inte viktigast!
Oavsett om du erbjuder tjänster eller produkter på nätet eller fysiskt så har vi som konsumenter blivit mer kräsna. Många företag trycker hårt på priset, men det är bara en faktor bland flera! God service och en upplevelse i köp-processen är ofta viktigare. Allt fler vill gynna lokala näringsidkare och lyckas du med att vara personlig och bygga en relation med dina kunder så kommer de tillbaka!

✔️  Var kreativ!
Pandemin tvingade fram ett nytänkande inom många branscher. Restauranger började köra ut mat till hemmen i rekordfart och fysiska möten ersattes av digitala onlinemöten. Hur kan ditt företag bli ännu mer kreativa? Jag sparade själv tid genom att min gummiverkstad kom hem till mig och bytte däck i mitt garage och jag fick paket levererade direkt till min bil! Möjligheterna är oändliga i alla branscher och genom att erbjuda det där extra som underlättar kundens vardag blir ditt företag attraktivt!

✔️  Nätverka!
Jag brukar tänka att ju fler kontaktytor jag exponerar mitt företag och varumärke för, desto högre är sannolikheten till lyckade affärer och samarbeten. Delta i lokala mässor, möten och arrangemang. På lokala marknaden är det utmärkt att gå med i organisationer som exempelvis Företagarna eller BNI som ordnar många träffar där du kan mingla med andra företagare.

En bra idé är också att boka upp frukostar och luncher med personer och företag du vill skapa eller underhålla relationer med. Alla behöver äta och ofta blir det avspända samtal som leder till affärer!

✔️  Online funkar lokalt!
Du kan använda kanaler som Google, Instagram och Facebook på en lokal nivå och rikta din marknadsföring mot en begränsad målgrupp. Har du inte kompetensen själv, gynna en lokal marknadsbyrå som hjälper dig att komma i gång!

Det finns även effektiva kanaler där du kan annonsera mot en lokal målgrupp till en vettig kostnad. Riktar du dig mot studenter är Mecenat en bra aktör och har du tjänster och produkter som passar barnfamiljer så är Familjekortet.se en effektiv plattform.

✔️  Lev ditt varumärke!
Du själv som företagsledare och dina anställda är bolagets viktigaste ambassadörer! Tänk på hur du enkelt kan presentera ditt företag och vad ni tillför för värde i dagliga situationer. Av egen erfarenhet är platser som kassakön på ICA och barnens idrottsträningar utmärkta plattformar för att skapa intresse och pitcha ett lunchmöte.
Se också till att synas. Branda din bil och ha träningskläder med företagets logga på gymmet eller i löparspåret.

Med detta hoppas jag att jag satt i gång idéer och tankar hos dig för att lyfta ditt företag till nästa nivå. Vill du bolla finansiering för tillväxt så är du alltid välkommen att kontakta oss på Fedelta. Vi finns tillgängliga på 033-720 11 30 varje vardag till klockan 21 och närsomhelst på www.fedelta.se.

Lokala och globala hälsningar,

Micael Wiklander,
VD
Fedelta Företagslån

BLOGG