LinkedIn för ditt företag. Kom igång enkelt och utan kostnad!

För att lyckas med din företagsresa så är marknadsföring och nätverkande A & O. LinkedIn är ett kostnadsfritt nätverk med över 700 miljoner användare världen över och nära tre miljoner svenskar har idag en LinkedIn-profil. Vi på Fedelta guidar dig hur du bäst når ut med ditt företag på LinkedIn och kan skapa fler affärer.

Hur kommer du igång?

Det går snabbt och enkelt att skapa en företagssida och det är kostnadsfritt. När du är inloggad på din egen profil klickar du på ”Arbete” i menyraden uppe till höger och väljer ”Skapa en företagssida” längst ner i undermenyn. Därefter är det bara att fylla i efterfrågad information i några enkla steg.

Ett tips är att hålla informationen om ditt företag relevant. Berätta kortfattat om er verksamhet, era värderingar och ert marknadserbjudande.

Knyt personalen till företaget

Oavsett om du är enmansföretagare eller har anställda, se till att all personal i sina egna profiler har uppdaterad information om deras roll på bolaget med kontaktuppgifter och tydliga länkar till företaget. Ha gärna en gemensam strategi för vad som ska publiceras om företaget och se till att all personal delar relevanta inlägg från företaget för maximal spridning.

Vad ska företaget publicera

LinkedIn är ett utmärkt fönster för att nå ut med relevant information, berätta om spännande projekt och interagera med befintliga och blivande kunder. Mitt råd är att alltid utgå ifrån vad som är intressant och viktigt för mottagaren och skapa relevant innehåll som din målgrupp vill läsa om. Hjälpsamma råd och tips ger generellt bättre utfall än att ha en för ”säljig” och annonsliknande framtoning.

Konkreta tips för högsta möjliga engagemang

Vill du skapa ett intressant flöde för din målgrupp så :

  • Försök att ha en strategi där företaget regelbundet publicerar inlägg, till exempel en gång i veckan eller en gång i månaden. Är ni flera på företaget är det bra att olika medarbetare skriver och medverkar.
  • Ha alltid med en passande bild eller en video för ökat intresse.
  • Tagga alltid personer eller andra företag som du nämner. Det ger uppskattning och spridning i flera nätverk.
  • Interagera! Ställ frågor och svara alltid på kommentarer.
  • Bjud in till dans! Anställda kan bjuda in deras personliga kontakter att följa er företagssida. Har du en stark följarbas så syns ditt företag mer varje gång ni publicerar nya inlägg.
  • Vid vissa tillfällen kan det vara värt att betala för att nå ut till relevanta personer. Jag upplever att LinkedIn är mycket kostnadseffektivt när du ska anställa personal och matchar bra kandidater.

Stort lycka till med din företagssida och glöm inte att följa oss på Fedelta Företagslån på LinkedIn!

Bästa hälsningar, 

Rebecca Hübbe 
Marknadskoordinator, Fedelta Företagslån

PS. Om du gillar våra artiklar, missa inte att anmäla dig till vårt nyhetsbrev här och att gilla oss på Facebook och LinkedIn.

Blogg