Ta ditt företag till nästa nivå. När liten vill bli stor. Del 1 av 3

 

Serieentreprenören Micael Wiklander bloggar om framgångsfaktorerna för att lyfta det lilla bolaget till att bli en framgångssaga.

Wiklander driver idag Fedelta Finance som erbjuder flexibla företagslån till små och mellanstora svenska företag. Detta är del ett av tre i serien.

Idag finns det över 1,1 miljoner företag i Sverige. De allra flesta, över 96 %, av dessa är enmans- eller mikroföretag under 10 anställda. Självfallet trivs många bra med sin vardag som ensamföretagare eller med några få anställda, men samtidigt vill många ta nästa steg och växla upp sitt företag till något större.

Jag får ofta frågan hur man går tillväga för att få sitt företag att växa. Under mina 15 år som egenföretagare har jag startat en rad företag i skilda branscher som exempelvis pensionsförvaltning, restaurang och fastighetsutveckling varav två utvecklats till medelstora företag med över 50 anställda och det största till ett bolag med omsättning över 300 miljoner kronor. Idag ligger mitt huvudfokus på Fedelta Finance, där ambitionen är att ge verktyg i form av flexibla företagslån och finansiering, för att ännu fler företagare ska kunna påbörja sin resa framåt.

Framgångsfaktorerna kan vara vitt skilda för många företag utifrån olika förutsättningar och branscher, och här presenterar jag de tre första viktiga punkterna som givit mig förutsättningar att lyckads med mina bolagsresor.

Passion och envishet

Om du vill lyckas på riktigt behöver din passion och glädje genomsyra ditt företag. När du väljer vilka satsningar du vill göra så utgå inte bara ifrån var du identifierat behov och efterfrågan och var du tror att du kan maximera dina vinster. Varje dag på jobbet kommer inte att vara en dans på rosor, men om du väljer att arbeta med det du genuint brinner för så kommer dina odds att lyckats vara fantastiska!

Personligen hade jag en dröm om att starta en kedja med hamburgerrestauranger och en vision om skapa ett premiumkoncept för maten, inredningen och totalupplevelsen. Jag blev avrådd från många håll då det ”inte går att skapa vettiga marginaler inom restaurangbranschen”. Eftersom jag trodde stenhårt på konceptet och tog med mig tidigare erfarenheter från mina bolag inom finans och försäljning och applicerade det i konceptet blev Tugg Burgers en succé med i skrivande stund fem lönsamma restauranger och en sjätte som öppnar i maj. Ta gärna råd ifrån andra men låt din passion och din envishet vara vägledande i dina beslut.

Fokus

En grop jag själv ramlat i är att som egenföretagare vilja göra ”allt”. När jag startade mitt första bolag renoverade min delägare och jag lokalerna, städade kafferummet och skötte bokföring, rekrytering och byggde egna CRM-system på nätterna. Det var lärorikt men snart insåg jag att det var ohållbart om bolaget skulle blomstra.

Kortsiktigt kan du känna kontroll över att sköta allt ifrån att städa kontoret till bokföring och marknadsföring själv och i mindre verksamheter kan det vara en nödvändighet. När bolaget ska växla upp är det dock viktigt att fokusera på områden där ditt företag kan tillföra värde på marknaden och att din tid går till att utveckla företagets koncept och till att bygga viktiga relationer.

Ett konkret tips är att boka in ett par timmar i din veckokalender för den administration som trots allt behöver göras, så att saker som skatteinbetalningar och bokföringsunderlag inte ligger och gnager i huvudet under resten av tiden.

Ett annat life hack är ”clean desk policy”. Gör klart alla småsaker och besvara nödvändiga mail under dina ”admin-timmar” så att du inte har störande moment i form av obearbetade pappershögar och överfulla mailkorgar som stjäl fokus under din kreativa tid.

Våga testa

Ingen har den perfekta formeln nedtecknad i bolagets startfas och gemensamt för framgångsrika bolag är öppenhet och mod för att våga testa nya vägar. Självklart är det bra att ha en grundriktning och gärna en aktiv affärsplan, men ofta dyker möjligheter upp spontant och det gäller att ta till vara på dessa!

Jag är en vän av ”pilotprojekt”. Ibland vill man begränsa riskerna men ändå till exempel prova en ny marknadsföringskanal. Prova olika vägar i liten skala under en begränsad tid och satsa på de frön som växer till blommor!

Nästa vecka publiceras nästa blogg-inlägg i serien och jag hoppas att du kommer att uppskatta ytterligare tips för tillväxt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *