Tips på hur du stärker ert varumärke

Man har alltid hört att ett starkt varumärke säljer men hur stor påverkan har egentligen ett
varumärke i relation till försäljning? Att stärka sitt varumärke är ett bra sätt att vara “Top of
mind” hos konsumenterna. Detta är ett bra mätesätt för hur många som känner till ert
varumärke och visar hur stora marknadsandelar ni har för just er tjänst/produkt.

Enligt Pam Moore, CEO på Marketing Nutz, så behöver man se företagets logga ungefär 5
till 7 gånger innan konsumenten kommer att komma ihåg ens varumärke. Vi går igenom
några punkter som vi tycker du bör ha i din egen “Top of mind” som företagare när ni
marknadsför er mot potentiella kunder.

Kommunicera varumärket konsekvent på alla plattformar

När du marknadsför ert företag vill du använda dig av samma design och budskap i
sociala medier, på hemsidan, print etc. för att skapa en tydlig bild och association till ert
varumärke. Enligt Forbes kan en konsekvent marknadsföring skapa en 23% ökning i
försäljning och engagemang från kunder.

Se även till att använda dig av samma färgschema, logotyp och att eventuella
samarbetspartners använder sig av samma budskap och kommunikation som passar er
varumärkesidentitet, så att allt hör ihop. I vårt fall på Fedelta är det viktigt hur vi framställs
på olika jämförelsesajter, t.ex. Mystep.se som jämför företagslån där det är viktigt att
belopp och lånevillkor är uppdaterade och korrekta.

Hur en dålig hemsida kan skada varumärket

Enligt Forbes så har en hemsida större påverkan än många tror när det kommer till hur
ens varumärke påverkas och hur det uppfattas av kunderna. Som företagare är det viktigt
att man har en lätt-att-använda webbsida som inte krånglar. Upp till 38% av ens besökare
kommer att sluta interagera med hemsidan om de tycker den är oattraktiv eller om bilderna
eller hemsidan laddar långsamt.

Att använda sig av en hemsidas statistikverktyg är ett bra sätt att få en hum om hur
hemsidan uppfattas av besökarna. Kolla på hur er avvisningsfrekvens ser ut och hur länge
besökarna stannar kvar på hemsidan för att ta fram en strategi på hur ni kan förbättra era
siffror. Använd er av A/B tester där man kan framföra olika budskap till besökarna och
mäta vilket budskap som ger bäst effekt. T.ex. kan ni använda er av en video som
beskriver er produkt, både på hemsidan och i er marknadsföring. Enligt studier har videos
en positiv påverkan och ökar kundernas engagemang att bli kund hos företaget.

Våga vara personlig i er marknadsföring

Skapa en tydlig personlighet och tryck på de egenskaper som gör att just ert varumärke
står ut i mängden. Detta är ett bra sätt att differentiera sig mot era konkurrenter och kan
göra att ni lättare når framgång. Se till att era kärnvärderingar når ut som besökarna kan
relatera till och som de kan skapa ett personligt band till.

Enligt sajten Fundera så är 43% av kunderna benägna att spendera mer pengar på ett
varumärke som man är lojal till och upp till 80% av kunderna är villiga att betala mer för en
bättre kundupplevelse. Tänk också på att en kund som kan relatera till och har en positiv
bild av ert varumärke är också mer benägen att tipsa andra om just era produkter eller
tjänster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *