Vad är Content Marketing egentligen?

Vad är Content Marketing egentligen?

Vi gräver djupare i marknadsföringen och kollar in Content Marketing, men som på svenska heter innehållsmarknadsföring. Du kanske har undrat hur det ska hjälpa dig och ditt företag, eller vad det är. Fedelta reder ut!

Hela poängen med Content Marketing är att bygga förtroende och varumärkeskännedom. Det finns många parametrar som bör finnas på plats för att kunna sticka ut bland konkurrenterna. Har du bra innehåll på din hemsida kommer sökmotorer ranka din hemsida högre, vilket leder till att du får fler och fler besökare till din hemsida. Besökare som du sedan ska omvandla till kunder. Det gäller att alltid ligga top of mind när besökaren är i sitt beslutsfattande, därför är det viktigt att ha bra innehåll på alla plattformar och att ständigt ta hand om besökaren. Ett stort plus är att även sprida sitt budskap, innehåll och erbjudande via sociala medier. Det kan både generera mer trafik och öka varumärkeskännedomen.

Vi djupdyker lite till. Något som är väldigt viktigt att ha i åtanke när man ska skapa innehåll är att det är relevant för mottagaren. Det vill säga, rätt innehåll i rätt kanal för relevant mottagare. Är det inte relevant för mottagaren kan det snarare bli motsatt effekt. Att ha koll på kundresor är viktigt vid byggande av marknadsföring. Allt ska inte vara säljande innehåll, det handlar i själva verket om att skapa en relation till besökaren. Skapa innehåll som du tror att dina besökare är intresserade utav, kan ha nytta utav och gärna vill se mer av.

Några handfasta tips när det gäller innehållsmarknadsföring

  1. Vad har ni för företag och vad är ert syfte med marknadsföringen?
    Superviktigt att veta sitt syfte, vet ni inte vad syftet med er marknadsföring är så är det mycket svårt för besökaren att veta det. Vilket leder till att det blir irrelevant för mottagaren. Det finns många steg i kundresan och fokusera på de syftet ni känner är viktiga för ert företag. Bygg upp hypoteser kring er kunds köpresa och se vart ert content ska attrahera en viss målgrupp i ett visst stadie i köpresan. Olika innehåll för exempel, ökad försäljning, öka antalet besökare på hemsidan, blogg etc.
  2. Hur ska ert innehåll spridas till nya mottagare?
    Visst, det är jätteviktigt med bra och relevant innehåll, men om ingen ser det? Då spelar det inte så stor roll. Det handlar om att sprida kunskap och då ska så många som möjligt kunna ta del utav det. Hur sprider man då sitt innehåll? Man kan effektivt annonsera på Facebook, Google och LinkedIn. Det finns en rad olika plattformar att annonsera på, du får ge det tid och inte ge upp om det inte går som du trott till en början. Man kan också sprida sitt innehåll i relevanta forum, nätverka digitalt och vara aktiv på sociala kanaler. Är det relevant innehåll, i rätt kanal för rätt mottagare brukar det sällan gå fel. Fokusera på det syfte ni valt och skapa innehåll utefter det. Börja smått med kvalité istället för att ”bara” lägga upp innehåll som inte engagerar dina mottagare.
  3. Strategi för ditt innehåll.
    Vad vill ni lyfta i ert innehåll? Har ni färger och former att förhålla er till? Hur vill ni utforma ert innehåll? Hur ska besökaren komma ihåg er? Det är många frågor att ställa sig och som kräver svar. Vi matas varje dag av så mycket innehåll och annonser så det är svårt att sticka ut i bruset. Vi har i genomsnitt cirka 2 sekunder att fånga en mottagares uppmärksamhet. Ha en tydlig strategi för vad som ska publiceras och när det ska publiceras. Det bör följa en röd tråd och att innehållet som finns på sociala kanaler ska vara detsamma som är på er hemsida. Skapa en igenkänningsfaktor som din mottagare känner igen och kan relatera till.

Bästa hälsningar,

Rebecca
Marknadskoordinator, Fedelta Företagslån

PS. Om du gillar våra artiklar, missa inte att anmäla dig till vårt nyhetsbrev här och att gilla oss på Facebook och LinkedIn.

BLOGG