5 nycklar för att skala upp ditt företag
Innan jag startade Fedelta 2018 hade jag förmånen vara med om två riktigt spännande bolagsresor där idéer på ett papper förvandlades till bolag med över 100 anställda och omsättning upp till över 320 miljoner kronor.
Under mina 15 år som egenföretagare har jag startat en rad företag i skilda branscher som exempelvis pensionsförvaltning, restaurang och fastighetsutveckling.
Jag får ofta frågan hur man går tillväga för att få sitt företag att växa till nästa nivå.
Oavsett bransch finns det några ”nycklar” som jag har som verktyg när det kommer till att skapa tillväxt och jag presenterar här fem av dem:
Passion och envishet
Om du vill lyckas på riktigt behöver din passion och glädje genomsyra ditt företag. När du väljer vilka satsningar du vill göra så utgå inte bara ifrån var du identifierat behov och efterfrågan och var du tror att du kan maximera dina vinster. Varje dag på jobbet kommer inte att vara en dans på rosor, men om du väljer att arbeta med det du genuint brinner för så kommer dina odds att lyckats vara fantastiska!
Personligen hade jag en dröm om att starta en kedja med hamburgerrestauranger och en vision om skapa ett premiumkoncept för maten, inredningen och totalupplevelsen. Jag blev avrådd från många håll då det ”inte går att skapa vettiga marginaler inom restaurangbranschen”. Eftersom jag trodde stenhårt på konceptet och tog med mig tidigare erfarenheter från mina bolag inom finans och försäljning och applicerade det i konceptet blev Tugg Burgers en succé med i skrivande stund sju lönsamma restauranger. Ta gärna råd ifrån andra men låt din passion och din envishet vara vägledande i dina beslut!
Fokus
En grop jag själv ramlat i är att som egenföretagare vilja göra ”allt”. När jag startade mitt första bolag renoverade min delägare och jag lokalerna, städade kafferummet och skötte bokföring, rekrytering och byggde egna CRM-system på nätterna. Det var lärorikt men snart insåg jag att det var ohållbart om bolaget skulle blomstra.
Kortsiktigt kan du känna kontroll över att sköta allt ifrån att städa kontoret till bokföring och marknadsföring själv och i mindre verksamheter kan det vara en nödvändighet. När bolaget ska växla upp är det dock viktigt att fokusera på områden där ditt företag kan tillföra värde på marknaden och att din tid går till att utveckla företagets koncept och till att bygga viktiga relationer.
Ett konkret tips är att boka in ett par timmar i din veckokalender för den administration som trots allt behöver göras, så att saker som skatteinbetalningar och bokföringsunderlag inte ligger och gnager i huvudet under resten av tiden.
Ett annat life hack är ”clean desk policy”. Gör klart alla småsaker och besvara nödvändiga mail under dina ”admin-timmar” så att du inte har störande moment i form av obearbetade pappershögar och överfulla mailkorgar som stjäl fokus under din kreativa tid.
Nätverka
Ordspråket ”syns du inte så finns du inte” är inte bara en gammal klyscha utan har varit en viktig ledstjärna i mina verksamheter. Jag brukar tänka att jag ska expandera mitt bolag mot så många möjligheter till givande samarbeten som möjligt. Varje möte kommer inte att bära frukt och ibland får man konstatera att resultatet av en trevlig lunch blev att lära känna en spännande person och att det stannar där, men ofta dyker möjligheterna upp när man som minst anar det.
Ta till vara på alla möjligheter att träffa engagerade personer. För att vara effektiv med din tid är ett tips att knyta upp mötena med måltider. Förutom lunchmöten är frukostmöten ett format som fungerar väl för mig. Ofta blir det mer avspända möten med nya kontakter över en latte och en frukostmacka än att sitta framför en skärm på kontoret!
Ta hand om din personal och dig själv
Din viktigaste resurs för att lyfta ditt bolag är din personal! Oavsett om du har fem eller femhundra anställda är en viktig nyckel för framgång att din personal trivs och jobbar mot företagets mål. Alla människor har olika drivkrafter och din utmaning som företagsledare är att hitta faktorerna som triggar den enskilde att göra ett bra arbete.
Alla som arbetat i mina bolag vet att jag är en vän av konceptet frihet under ansvar. Jag vet att personal växer genom att få egna projekt och utmaningar med tydliga förväntningar.
Glöm inte bort att ta hand om dig själv! För att du ska kunna leverera på topp är det viktigt att du mår bra och har möjligheten att göra saker som ger dig harmoni. Hitta aktiviteter som ger dig balans i livet och planera in dessa i agendan så att de verkligen blir gjorda!
Själv försöker jag att varje vecka planera in ett par löprundor. Under löpningen frikopplar jag alla tankar och är bara fokuserad på varje löpsteg. Ofta är det just vid dessa tillfällen som nya affärsmöjligheter och idéer spontant kommer upp.
Finansiering och kreativitet
Många har en romantiserad bild av att en egenföretagare från dag ett kör dyra tjänstebilar och åker på lyx-semestrar. Så är det givetvis inte i de flesta fall utan många duktiga entreprenörer startar med visioner och bra idéer men med ett tunt bankkonto.
När min affärspartner Jimmy och jag startade pensionsförvaltaren Prognosia 2007 hade vi inget startkapital men en väldigt tydlig plan om hur vi ville förändra marknaden med våra tjänster. För att starta igång verksamheten behövde vi göra investeringar i allt från affärssystem till personal. Fyllda med entusiasm och med en genomarbetad affärsplan i handen bokade vi in möten med de stora bankerna. Vi blev bjudna på kaffe ur fina espressomaskiner och nedsjunkna i sköna designfåtöljer fick vi samma besked överallt: ”Ni har en bra resa framför er och som företrädare har ni en sund ekonomi, men företaget är nystartat och saknar ekonomiskt historik, hjärtligt välkomna tillbaka i framtiden när ni har några bokslut att visa upp”.
Det var där, för 12 år sedan, som det första fröet såddes hos mig till att starta Fedelta. Som långivare behöver vi vara flexibla och se entreprenören och människorna bakom bolaget. Vi kan inte bevilja lån till alla, men vi kommer att vända på varje sten för att hitta kreativa lösningar som gör att vi kan hjälpa så många som möjligt att förverkliga sina visioner.
Vi löste till slut vårt kapitalbehov på Prognosia med privata placerare som redan från början såg företagets potential. Bolaget växte sedan kraftigt med en omsättning om över 300 miljoner kronor och fin vinstmarginal.
Ta inte ett nej från en bank eller finansiell aktör som ett misslyckande. Stå rakryggad upp för ditt bolag och din plan och vänd dig till flera långivare.