6 nycklar som ökar försäljningen i ditt företag!
Skriven: 7 februari 2024
Lästid: ca 4 min
Visste du att genomsnittsföretaget i Sverige varje år tappar 20 % av sina kunder? Att öka försäljningen och nå nya kunder är en viktig framgångsfaktor för de flesta bolag. Här delar vi på Fedelta med oss av sex stycken nycklar för att öka företagets försäljning och tillväxt.
Av någon anledning har säljare en negativ klang hos vissa och många kanske relaterar försäljning till något påstridigt och ”buffligt”. Jag tycker tvärtom att säljare är hjältar i många bolag och att en god försäljningsprocess är kraften som skapar tillväxt.
För att kicka igång försäljningen för ditt företag presenterar vi några viktiga nycklar som gör skillnad:
- Identifiera din målgrupp och dina ”drömkunder”
Är du ute och fiskar och slumpmässigt väljer olika ställen i en stor sjö är det turen som styr om du lyckats få napp. Har du ett ekolod så vet du vart du ska fiska. Det är samma sak med försäljning. Skjut inte vilt med hagelbössan utan lägg tid på att identifiera de kunder du verkligen vill ha och som har hög sannolikhet att välja dig som leverantör. - Mejsla ut ditt erbjudande
Vad är det som gör ditt bolag annorlunda från dina branschkollegor? Har du redan en kundbas? Ta reda på varför dessa kunder väljer just er. Är du nystartad så kan du istället trycktesta ert koncept på lämpliga kandidater. Gör sedan erbjudet enkelt. Jag brukar tänka på den klassiska ”hiss-pitchen”. Kan du enkelt och på en minut förklara varför ditt företag kan addera mervärde så har du lyckats. Tratta ner dina tankar till en snabb ”pitch” som enkelt väcker intresse hos din målgrupp. Ett litet varningens finger utfärdas för ”pris-träsket”. Många företagare har en övertro på att ett lågt pris är synonymt med framgång medan kunderna ofta har andra faktorer som tillgänglighet och service högre upp på listan. - Exponera dig för många kontakter
Att sälja dina idéer, tjänster eller produkter handlar inte bara om att paketera dem attraktivt. Du och din eventuella personal är bolagets varumärke och genom att ständigt exponera er för relevanta tänkbara kunder och samarbetspartner så ökar ni oddsen att ni blir kundens nästa leverantör. Många av oss har lärt sig att bli effektiva via digitala möten senaste året och nu kan vi snart träffas friare för luncher och fysiska möten. Se till att träffa personer i din målgrupp så ofta du kan, ha pitchen i benmärgen och bli ambassadören som bär ditt bolag framåt. Nu är du en säljare! Alla luncher kommer inte leda till affärer, men du kommer ha trevligt på vägen! - Stärk säljkulturen internt
Är ni flera i bolaget, se till att sätta av tid för samtal om vad som gör ert bolag unika och hur ni kan utvecklas för att bli ännu mer attraktiva hos era kunder. Är du enmansföretagare så är en bra idé att nätverka med andra och coacha varandra. - Kör piloter
Ibland har vi företagare så många tankar och vinkar att allt snurrar. Många bra idéer blir aldrig verklighet då det blir ett för stort projekt att lansera dem. Våga köra pilot-projekt! Testa nya försäljningskanaler och grepp i mindre skala till en begränsad målgrupp. Utveckla det som flyger och avveckla det som inte ger resultat. - Följ upp och utvärdera
Följ upp era säljaktiviteter och ert marknadserbjudande regelbundet. En bra idé är att ha gemensamma månadsmöten där ni går igenom vad som fungerat med framgång och vad som kan optimeras.