Så finansierar du tillväxtresan: allt du behöver veta för att vara redo att växa med ditt företag
För företagare som har siktet inställt på tillväxt är det viktigt att ha en klar bild av hur expansionen ska finansieras. Att driva tillväxt innebär inte bara att öka verksamhetens storlek utan också att förverkliga en vision om framtiden. Och för att göra detta krävs en stabil grund, planering, resurser och rätt finansieringsalternativ. Låt oss gå igenom de viktigaste stegen för att säkerställa att ditt företag är redo att växa.
Expansion – inte för alla
Att driva tillväxt och expandera sin verksamhet är ingenting som är gjort i en handvändning – och ingenting du bara kan besluta att du ska göra. Faktum är att långt ifrån alla företag har en verksamhet som är redo att växa. Innan du börjar tänka på hur ditt bolags tillväxt ska finansieras måste du alltså säkerställa att grunden för ditt företag är solid.
För att lyckas med att driva tillväxt behöver ditt bolag ha en stabil verksamhet med tydliga mål och strukturer och en detaljerad affärsplan. En sådan hjälper dig att förstå marknaden och konkurrensen samt kan ge en fingervisning om det finns potential att växa – och hur. När du lyckats identifiera var de största tillväxtmöjligheterna finns vet du också om din tillväxtresa kommer att innebära att expandera din närvaro på befintliga marknader eller utforska nya geografiska områden.
En annan sak som är en förutsättning för att kunna driva tillväxt är att redan idag ha en stark och lojal kundbas. Det ger inte bara stabilitet utan också en grund för vidare expansion. Se till att ditt företag levererar hög kvalitet och erbjuder bra kundservice – båda är viktiga förutsättningar för att kunna behålla och attrahera nya kunder.
Läs också: “Överträffa kundernas förväntningar med kundservice i världsklass”
När du står inför en tillväxtresa gäller det också att se över företagets interna processer och säkerställa att du har ett starkt team i ryggen. Effektivitet och stabilitet är nämligen avgörande för att kunna hantera den ökade arbetsbelastning som kommer med tillväxt. Investera i utbildning och utveckling av dina medarbetare och var redo att anställa fler kollegor i takt med att belastningen ökar.
Tillväxt kostar pengar – hur mycket behöver du?
När grunden är på plats är nästa steg att noggrant analysera hur mycket kapital som behövs för att kunna åstadkomma expansionen. Utvärdera dina specifika behov och gör en detaljerad kostnadsuppskattning för din tillväxt.
Börja med att definiera vad du behöver kapital till. Är det för att köpa utrustning, anställa mer personal, öppna nya filialer eller växla upp din marknadsföring? Varje aspekt av din expansion kommer att ha olika kapitalbehov, så du behöver göra en detaljerad uppskattning av de sammanlagda kostnader du förväntar dig.
Räkna in både fasta och rörliga kostnader i din uppskattning. Fasta kostnader kan inkludera saker som hyra och löner, medan rörliga kostnader kan vara materialkostnader och marknadsföringsutgifter. En realistisk kostnadsuppskattning hjälper dig att bestämma hur mycket kapital du faktiskt behöver. Har du resurserna i bolaget, eller kommer du behöva hjälp med finansiering utifrån? Många bolag som ger sig ut på en tillväxtresa brukar ta in kapital utifrån, på ett eller annat sätt.
Finansiera tillväxten med traditionella metoder …
När du vet hur mycket kapital du behöver är det dags att utforska olika finansieringsalternativ. Traditionella finansieringsmetoder är fortfarande en populär och pålitlig väg för många företag. Här är de tre vanligaste:
1. Banklån eller företagslån
Traditionella lån är fortsatt en av de vanligaste finansieringsmetoderna för företag. Det finns olika typer av lån som kan passa dina behov, såsom företagslån, byggnadslån eller investeringslån.
För att ta ett lån kan du vända dig till någon av de större bankerna eller kreditinstituten, eller till mindre och mer flexibla långivare. Traditionella lån kräver ofta säkerhet och en stark kreditvärdighet, men erbjuder möjligheten att låna relativt stora summor pengar, vilket kan behövas för att göra större investeringar.
Psst! Fedelta erbjuder flexibla och okrångliga företagslån som kan finansiera din tillväxt. Vår ansökningsprocess är enkel, handläggningstiden snabb och du får pengarna på kontot inom 24 timmar efter att vi godkänt din ansökan. Dessutom får du personlig service och rådgivning hela vägen. Läs mer om våra lösningar för företagslån.
2. Företagskrediter
En företagskredit kan vara ett flexibelt alternativ för att hantera kortsiktiga likviditetsbehov. Krediten fungerar som en slags buffert som du kan använda när behovet uppstår, vilket ger dig möjlighet att hantera oväntade kostnader utan att ta ett regelrätt lån. En företagskredit kommer inte nödvändigtvis kunna finansiera hela ditt bolags tillväxt, men kan vara ett bra hjälpmedel för att säkra likviditeten längs resans gång.
3. Leasing och factoring
Om du behöver utrustning i form av datorer, telefoner eller större maskiner kan leasing vara ett bra alternativ, då det innebär att du hyr utrustningen istället för att köpa den. Du slipper med andra ord göra stora investeringar på en gång utan sprider ut kostnaden över tid.
Ofta kan du dessutom byta ut objektet du leasar inom några år, vilket innebär att du ständigt har nya grejer i din verksamhet. Nackdelen är dock att sakerna inte är företagets och att den totala kostnaden på lång sikt ofta blir högre än om du hade köpt och ägt grejerna.
Factoring innebär att du säljer företagets kundfordringar, det vill säga era kundfakturor, till en tredje part för att få snabbare tillgång till kontanter. Istället för att behöva vänta på att få in pengarna från kunden får du pengarna nästan omedelbart från bolaget som köper dina fakturor, i utbyte mot att de får behålla en liten del av kakan. Här kan du läsa mer om factoring.
… eller snegla på andra finansieringslösningar
Olika tillväxtresor kan behöva olika typer av finansiering. Utöver de traditionella metoderna ovan finns även flera alternativa finansieringslösningar som kan vara värda att överväga för att finansiera ditt bolags tillväxt. Här presenterar vi fyra av dessa:
1. Riskkapital
Riskkapital innebär att du får investeringar från riskkapitalister i utbyte mot en ägarandel i ditt företag. Riskkapitalister är ofta företag som väljer att investera i andra bolag med målet att i framtiden kunna sälja sina aktier och få hög avkastning på sin försäljning.
Riskkapitalister väljer alltså att bidra till att finansiera din expansion eftersom de tror på din idé och har förhoppningar att bolagets tillväxtresa ska resultera i goda ekonomiska resultat – som de kan dra nytta av. Riskkapital kan vara en bra lösning om du behöver stora mängder kapital och är villig att dela din ägarandel i företaget.
2. Affärsänglar
Affärsänglar är individer (det vill säga privatpersoner) som investerar sina egna pengar i ditt företag i utbyte mot en andel av ägandet. Affärsänglar investerar ofta i bolag som verkar i branscher de själva har stor kunskap och erfarenhet av.
Utöver att bistå med det kapital du behöver kan därför en affärsängel också erbjuda värdefulla erfarenheter och ett nätverk som kan hjälpa ditt företag att växa.
3. Crowdfunding
Crowdfunding innebär att du samlar in små mängder kapital från ett stort antal människor, ofta via onlineplattformar. Crowdfunding kan vara ett bra alternativ tidigt i företagets resa, när man snabbt vill få in kapital för att finansiera produktion av sin produkt eller expansion på en ny marknad.
Det finns olika typer av crowdfunding, som kan passa olika behov. Den de flesta tänker på när de hör crowdfunding är troligtvis belöningsbaserad crowdfunding som innebär att den som ger ett bidrag får någon form av belöning, exempelvis förtur på en ny produkt eller liknande.
Delägarbaserad crowdfunding innebär istället att den som investerar får aktier i bolaget, medan donationsbaserad crowdfunding talar mer till hjärtat än plånboken genom att låta människor investera för att de brinner för idén helt enkelt. Lånebaserad crowdfunding innebär, som namnet antyder, att individer lånar ut pengar i förhoppning om att en dag få tillbaka sitt satsade kapital med ränta.
4. Peer-to-peer-lån
P2P-lån liknar lånebaserad crowdfunding i den mening att det handlar om lån från individer till företag genom onlineplattformar. Men det fungerar också som ett traditionellt lån på så sätt att du som tar lånet har ett avtal med långivaren om en återbetalningsplan och du betalar ränta på ditt lån.
P2P-lån kan vara ett snabbt och flexibelt sätt att få tillgång till kapital utan att gå via traditionella banker. Genom att attrahera många långivare som lånar ut små summor var för sig kan du sammantaget få tillgång till ett stort lånebelopp som kan finansiera din tillväxtresa.
Så säkrar du din finansiering
Vare sig du tänker ansöka om ett traditionellt banklån, ett P2P-lån eller sälja in dig och ditt företag till potentiella investerare är det viktigt att du är väl förberedd och har gjort din läxa.
Oavsett vilken typ av finansiering du satsar på kommer en välutvecklad affärsplan vara avgörande. Din affärsplan bör inkludera en tydlig beskrivning av ditt företag, dina mål, marknadsanalyser, och hur du planerar att använda kapitalet, det vill säga hur du ser framför dig att tillväxtresan ska gå till.
Gör också tillförlitliga och realistiska finansiella prognoser som visar hur ditt företag kommer att utvecklas ekonomiskt över tid – och hur kapitalet du vill få in kommer att påverka den utvecklingen. Detta hjälper till att övertyga investerare och långivare om ditt företags potential.
Var också beredd på att såväl banker som affärsänglar och riskkapitalister kommer vilja granska ditt företag och din verksamhet noggrant, genom en så kallad due diligence, eller företagsbesiktning.. Förbered dig för due diligence-processen genom att ha alla dina finansiella dokument och avtal i ordning, såsom bokslut, skattedeklarationer och eventuella kontrakt.
Läs också: “Så ökar du möjligheterna att få ett beviljat företagslån”
Räkna med förhandling
Att kunna förhandla effektivt är en viktig färdighet när det kommer till att säkra finansiering – speciellt när du ska förhandla om delägarskap i ditt bolag i utbyte mot kapital.
När du går in i en förhandling behöver du vara tydlig både mot dig själv och mot din motpart vad gäller dina behov och förväntningar. Vad förväntar du dig att få ut av partnerskapet, utöver kapital? Och vad kan din motpart i förhandlingen förvänta sig att få ut av dig, utöver ett delägarskap i bolaget? Försök att hitta en win-win-situation där båda parter känner sig nöjda med avtalet.
När ni kommit fram till en deal och ska skriva på bör du också vara noga med att förstå och förhandla alla villkor i avtalet. Detta inkluderar allt från eventuella räntesatser och återbetalningsvillkor om det gäller ett lån till hur vinster ska fördelas och hur den löpande verksamheten ska hanteras när ni blir fler delägare.
Mer läsning: “10 tips för att bli en bättre förhandlare”
Kom ihåg att tillväxtresan sällan är spikrak
Okej, nu har du gjort ditt bolag redo för tillväxt, planerat resan, räknat på vad den kommer att kosta och säkrat finansieringen. Dags att sikta mot stjärnorna!
Kom bara ihåg att en tillväxtresa sällan är så enkel och rak som i dina första planer. En expansion innebär såväl risker som motgångar som du kommer behöva hantera och parera på ett bra sätt.
Förbered dig så gott det går genom att försöka analysera vilka potentiella risker som kan uppstå i takt med att din verksamhet växer. Det är såklart jättesvårt att förutse, men skulle kunna inkludera finansiella risker, marknadsrisker och operativa risker.
Utveckla därefter strategier för att minska dessa risker och hantera eventuella hinder om de skulle dyka upp. Detta kan innebära att ha en reservfond, diversifiera dina intäktskällor, eller ha en plan för krishantering.
Samtidigt kan du bara förbereda dig till en viss gräns. Förr eller senare gäller det att lossa handbromsen och sätta hjulen i rullning. Du har en spännande tillväxtresa framför dig, och med rätt finansiering i ryggen kommer det att gå hur bra som helst. Lycka till!