Nu startar vi om Sverige – är ditt företag förberett?

Det senaste året har minst sagt varit en turbulent tid för oss alla som driver företag. ”Covid-året” har för vissa branscher varit ödesdigert medan andra sett efterfrågan och omsättning öka kraftigt. Vi börjar nu se tecken på en återgång till en vardag efter Corona. Hur är ditt företag förberett och hur får du de bästa förutsättningarna för att ladda om när samhället öppnar upp igen? Kan vi på Fedelta hjälpa till i din resa så gör vi gärna det!

Det börjar komma tydliga tecken på en ökad optimism bland företagarna, där bland annat SEBs månatliga företagsindikator utförd av Demoskop visar att andelen företagare som tror på en positiv utveckling av sin verksamhet ökar kraftigt. Bakgrunden till optimismen är att vaccinationstakten ökar och att vi kan ana ett slut på många av dagens restriktioner. Vi ser redan idag hur länder som Danmark, USA och Storbritannien sakta men säkert återgår till mer av ett normalläge.

Historien är tydlig i att kriser tenderar att följas av perioder med tillväxt och återhämtning och mycket talar för att vi har en stark efterfrågan och en optimistiskt laddad period framför oss.

En tydlig tendens är att takten på digitalisering ökat kraftigt. De företag som där det varit möjligt kunnat flytta sin affär från det fysiska till nätet har haft en stor fördel. Även om du inte är e-handlare så kanske du kan digitalisera delar av din verksamhet? Förra veckan hade jag hembesök av en gummiverkstad som numera tar bokningar på Internet och kommer hem och skiftar däck. Jag har även pratat med många restauranger och även fysiska butiker som ökat omsättningen genom smarta logistiska lösningar för hemleveranser.

Sättet vi träffas och har möten har också ändrats för många bolag, vilket gett ökad effektivitet och även kostnadsbesparingar. Tidigare tog jag ofta flyget eller tåget över dagen från västkusten till Stockholm för korta möten. Även om de digitala mötena aldrig helt ersätter de fysiska så har det för många av oss blivit naturligt att ha videomöten, vilket gett ökad tid till att utveckla våra idéer och våra verksamheter.

Personligen känner jag också att vi företagare blivit mer ödmjuka och hjälpsamma mot varandra. Vi har insett att vi behöver stötta mindre och lokala aktörer snarare än att jaga sista kronan när vi letar efter samarbetspartners och aktörer. Även konsumenterna efterfrågar alltmer det lokala och hållbara vilket kan vara värt att trycka på i din marknadsföring.

Fedelta Företagslån vill vi vara en partner i att starta om Sverige och skapa de bästa förutsättningarna för samhällets motor; småföretagarna. Behöver du kapital framåt för att t.ex. anställa eller göra en investering för tillväxt i ditt bolag så kommer vi inte bara att titta på din senaste resultaträkning utan blicka framåt och se dina unika förutsättningar som företagare.

Bästa hälsningar,

Micael Wiklander
VD, Fedelta Företagslån

PS. Om du gillar våra artiklar, missa inte att anmäla dig till vårt nyhetsbrev här och att gilla oss på Facebook och LinkedIn.

BLOGG